Friday, May 16, 2014

التصوُّف



التصوّف** موضوع شيُق للبعض والغوص فيه مثير للغضب عند آخرين. وهذا التناقض في فهم التصوُّف بينبع من إنه البعض بيشوفه طريق للسلام والطمأنينة من خلال التدين والعبادة، والبعض الآخر بيشوف فيه شكل من أشكال الإلحاد والهرطقة وهتك أستار الشريعة. 


أما أنا فموقفي أقرب من المحبين للتصوّف مع إني غير متدينة وغير ممارسة لأي من العبادات من صلاة أو صوم آو غيره. 

من فترة غير قصيرة بدأت أقرأ عن التصوٰف لانبهاري بفكرة ومبدأ "الزهد". شفت فيها تحرر عظيم وراحة نفسية عميقة. بعض الكتب اللي قرأتها كانت معقدة جداً والبعض الآخر كان سلس وبسيط وممتع للغاية. ومن كثر ما حبيت اللي قرأته حبيت إني أدونه بصورة ملخصة ومقتضبة. وبالمناسبة هذه أول مرة آكتب بالعربي في مدونتي. اخترت إني أكتب بالعامية وما كتبت بالفصحى حرصاً على سلامة وصحة محبين اللغة العربية.

على كلٍ، نرجع لموضوعنا التصوّف. انا لقيت أفضل طريقة لفهمه مبدئيا هي بالتركيز على غاية التصوف وهي برأيي الوصول إلى الله أو الحقيقة. وبما أنها وجهة غايتها الوصول إلى محطة معينة فهناك عدة طرق يمكن سلكها وبالتالي المقولة "الطرائق إلى الله على عدد أنفاس الخلائق"

الطريق بهذا المعنى يتم تحديدها نوعاً ما عن طريق الشيخ أو المريد اللي بيتبعه الصوفيّ. والقاعدة المتفق عليها إنه يتم تلقي الطرق الصوفية سابقاً عن سابق. وعند البحث عن الطريقة الأصل وجد إنها بتوقف عند كميل بن زياد اللي تلقى تعليمه على يد علي ابن ابي طالب والذي تلقى الطريق من النبي الذي هو بدوره تلقى الطريق من جبريل. ومن الطرق الصوفية المعروفة "القلندرية"، "الملامتية"، "القادرية"، "الدسوقية"، "الشاذلية"، "العزمية"، "البرهانية" وغيرهم.

 في جانب آخرما عليه إجماع وهوأصل كلمة "التصوف".بتستغربوا انه أصل الكلمة تم دراسته مطولاً من قبل العديد من العلماء ومؤرخين التصوّف. المهم نعرف إنه لا يوجد إجماع عأصل الكلمة. في ناس بيقول جاي من الصوف الذي كان رداء الأنبياء والزّهّاد كدلالة على التقشف. وفي ناس بيقولوا إنه مشتق  من كلمة الصفا (صفاء النفس)، ناس ثاني بيقول إنه مشتق من الكلمة اليونانية سوفيا وتعني الحكمة. مرات بينسبوا الكلمة لقبيلة أو جماعة مثل أهل الصُّفَّة أو قبيلة صوفة اليمنية. وطبعاً في كثير من الدارسين بيضيفوا اصول متعددة أخرى للتسمية.

بالنسبة الي موضوعي المفضل بالتصوف هو تعريف التصوف. زي ما أكيد بتتوقعوا في عدة تعريفات جميلة ومختلفة للتصوف. التعريف اللي حبيته أكثر شي هو تعريف الشيخ الشبلي (أبو بكر جعفر بن دلف بن جحدر الشبلي) اللي بيقول فيه "التصوف هو الجلوس مع الله بلا همٍّ" ومصطلح الجلوس في الصوفية روحاني وغير حسّي وبيشير إلى دوام الطاعة لله.

فكرة إسقاط الهم من القلب  في تعريف الشبلي فكرة رهيبة. وتفسر على عدة مستويات.

آول مستوى "إسقاط الهم من الغد" وهو مفهوم التوكل. والصوفيين بيقولوا "بالهمَّة والعمل" وبيحذروا من "المُنْية والأمل" خوفاً من سيطرة الأماني والآمال على العباد. والنقشبدي حكى شغلة كتير حلوة بهذا السياق " من طال أمله اشتغل بالجمع والتحصيل ، وغفل عن الموت وتركه نسياً منسياً حتى يصير كمن أيقن أنه يبقى إلى أقصى أوقات الآجال"

ثاني مستوى لإسقاط الهم هو اليقين بآن كل ماعليها زائل وفان. والتعلق بالزائل حمق. وهون في نقطة مهمة لازم تتوضح. التصوٰف لا يعني إنه الواحد لازم يكون فقير أو إنه الفقر يكون أحد غاياته. بالعكس التصوف بيقول الله يزيد ويبارك بس نتأكد من مُلْك الأشياء من دون ما نسمحلها تملكنا. الإمام عبد القادر الجيلاني قال "إجعلوا ذلك (المتاع) في أيديكم فليس في قلوبكم، فلا يضركم". بعرفش ليش هون تذكرت مثل بحبه كتير وهو "العز بهدلة".

ثالث مستوى لإسقاط الهم، واللي عنده رح آوقف لأني تعبت وبدي أروح أنام شوي قبل ما أطلع أمشي مع صديقي علي، هو إسقاط هَمِّ الآخرة بمعنى تجاوز الرغبة في الجنة والخشية من النار، إلى الرغبة في الإرتقاء إلى مقام المحبة " وهنا تكون كل أفعال العبد إرضاء لله وليست طمعاً في الجنة أو خوفاً من النار" ويمكن آكثر واحدة معروفة في إسقاط هم الآخرة هي رابعة العدوية المشهورة بقول "انها ما عبدته خوفاً من ناره ولا طمعاً في جنته، فتكون كآجير السوء إن عمل طلب الأجر، وانما عبدته حباً فيه وتقربتً إليه" 

وبالنهاية ونظراً لتحرر الصوفي من الدوافع المادية الدنيوية، فبلاقي إنه مباديء التصوف ممكن إنها تكون مدخل مهم لإعادة القيم والأخلاق للعديد من نواحي حياتنا.  

**معظم المعلومات من كتاب "التصوف" ليوسف زيدان.

Saturday, May 3, 2014

Selective Enlightenment



Elisabeth Badinter is a famous person.  A celebrity of sort.  I only heard of her recently when I stumbled upon an interview with her in the Financial Times in which she was described as a philosopher, a feminist and a billionaire.  The combination of those three together was intriguing as well as contradictory.  I thought to myself, a person with such power must have vested interests that could compromise its philosophical and feminist ideals (Just a thought and I could be wrong of course).

Badinter is a former philosophy teacher, a best selling author, and an intellectual.  She is also the largest shareholder (10%) in Publicis, the multi-billion euro advertising agency.

The interviewer probed Badinter on an array of issues such as women’s rights, gender equality, religion, and prostitution. No talk of French prostitution and feminism is complete without evoking the name of the French baron of sleaze, Dominique Strauss Kahn (DSK), who Badinter happens to be his wife’s friend.

The views of Badinter were refreshingly progressive and bold. She made the distinction between women’s rights and gender equality favoring the latter.  Simone de Beauvoir figured prominently in her thinking, and she seemed quite mesmerized by her.  On the topic of prostitution, Badinter sees it as a contract between two consenting adults, which the government has no business interfering in. In Badinter exact words she said, “If a woman wants to rent out her body, that’s nobody’s business”.  She is quite supportive and feels strongly about  gay marriages. 

All of this talk of freedoms took a sharp turn to the worst when it came to religion, especially Islam in France.  One could sense the tone of Badinter changing and she instantly turned into an all too familiar xenophobe that France has had an abundance of lately.  She vehemently opposed women wearing the veil at school and women in niqab in public places.  She equated wearing the veil with religious radicalism, and she proceeded to hail secularism as “Being part of France‘s DNA.” She went on to say “It [secularism] is the heritage [of France] of the [Age of] Enlightenment (17th century).”

Badinter’s extremism and intolerance towards Moslems was perplexing and disappointing.  How could such a “progressive”  person who believes that prostitution is a right, deny the same right to choose to another.  This selective approach only highlights the hypocrisy that is taking over a large part of the world’s “intelligentsia”.  In fact it goes beyond hypocrisy to the more serious epidemic of the globally prevailing moral bankruptcy.  The same way seculars want religious institutions to accept their right not to believe, they too must grant these freedoms to religious people with all the edicts that come with it.  Interestingly I highly doubt that Badinter would dare to make such accusations, or take such strong stands by campaigning against any exhibition of Jewishness, which is quite prevalent all over France.

Publicis is a huge conglomerate.  To have its biggest shareholder campaign so vociferously against the simplest manifestation of Islam should undermine its ability to do business with Moslem stakeholders. Until Moslems learn how to flex their economic muscle, they should not be surprised to see business conducted with bigots who see them as an easy target, and who openly and belligerently attack their religious and cultural beliefs that they so cherish and consider “part of their DNA.”


And by the way just as I expected, Badinter’s view of the “DSK affair” was quite sympathetic (powerful vested interests at play).  She said the way DSK was treated  after his infamous New York Sofitel affair “has left a scar”.  I would say not one but many scars…the kind that usually comes with serial rapists.